Svar till Lars Beckman och Alexander
Jonsson på deras inlägg 7 juli om parkeringar och biltrafik i Gävle centrum.
Ursäkta, men vad är det här för en förvirrad och snurrig artikel egentligen?
Och vems intressen företräder de moderata herrarna när de hävdar att fler
parkeringar och mer biltrafik skulle öppna upp staden och centrum?
De allra flesta skulle nog hävda precis
tvårt om. Att ta större ytor i anspråk för bilar innebär att det blr mindre
ytor för gående och cyklister. En tätare och hetsigare biltrafik gör staden
osäkrare och mindre tillgänglig för andra trafikanter och för barn och äldre
eller människor med funktionsnedsättningar.
Att bestämma hur det offentliga utrymmet
ska användas gör vi i Gävle genom demokratiska processer, där vi förtroendevalda
har att lyssna in och väga olika intressen emot varandra.
Jag är jätteglad att allt fler väljer att
åka kollektivt och självklart skall vi fortsätta förenkla och förbättra det
sättet att transportera sig. Gävle ska bli en ännu bättre cykelstad. Det är
också bra att fler bilar har lägre bränsleförbrukning eller kanske t o m drivs
av biogas och att utsläppen av växthusgaser minskar, vilket är helt nödvändigt
ur klimatsynpunkt. Men det är inte bara koldioxid som skadar miljön. Ökad
biltrafik ger mer svaveloxid, kvävedioxid, ozon och olika partiklar.
Luftföroreningar som är skadliga för människors hälsa.
För mig och Vänsterpartiet är det en
självklarhet att ta ett långsiktigt miljöansvar. Vi vet också att allt fler Gävlebor
vill kunna välja bort bilen. Därför skall all stadsplanering ha fokus på att
göra centrum mer tillgängligt för den som promenerar, cyklar eller åker
kollektivt.
Sorry att jag behöver säga det, Beckman och
Jonsson, men att putta bort cykelställ för att få plats med fler bilar är ingen
fråga man vinner val på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar