torsdag 29 oktober 2009

Hockeyspelare tillhör riskgruppen?

Uppvuxen i Dalarna som jag är klappar förvisso mitt hjärta lite extra för leksingarna. Även efter 17 år i Gävle, mitt i Brynäsland.
Men ändå. eller kanske just därför, blev jag rätt fundersam när jag hörde och läste att Leksands hela lag redan har vaccinerats. Det var lagläkaren som fixade så att vaccin mot den nya influensan snabbt och smidigt hämtades ut till Leksandsspelarna. Före alla andra inklusive medicinska riskgrupper.

Visst kanske laget träffar mycket folk. svettas och kramas och har kroppskontakt. Men. OM hockeyspelare verkligen tillhör en riskgrupp. Om de löper större risk att bli smittade och att sprida smitta. Då kanske man helt enkelt skulle ställa in all lagidrott tills epedemin är över.

Inte nog med att spelarna går före i kön och får vaccindoser som andra så väl skulle behöva. Man kan ju fundera över scenariot att ett frisk och fulltaligt Leksand under seriens gång möter ett eller flera lag som faktiskt deckats av flunsan. Hur välförtjänta är då de poäng de plockar åt sig?

Inga kommentarer: