tisdag 20 april 2010

Lagstifta om rätt till heltidsarbete


I sitt cirkulär 10;23, skriver Sveriges kommuner och landsting om vårpropositionen. I ett stycke som handlat om regeringens redovisning av att kvinnor arbetar deltid och om könssegregeringen på arbetsmarknaden konstateras att ” En viktig uppgift för politiken är att öka förutsättningarna för kvinnor att delta i större utsträckning på arbetsmarknaden.”

Och slutklämmen handlar om att regeringen drivit frågan inom EU:s nästa tillväxt och sysselsättningsstrategi, EU 2020 strategin.

Just det. Så mycket mer är det inte. Man glömde ju att nämna förändringarna i A-kassan förstås. Hur var det nu man sa om man sätter stopp för möjligheten att stämpla deltid under längre tid, då skulle det ju bli så många fler heltidsjobb. Eller?

Och hur blev det med det? I senaste kommunalarbetaren kan läsa att i december hade 5500 av kommunals medlemmar förlorat möjligheten att deltidsstämpla. Som en effekt av 75 dagarsregeln. Endast en av hundra av dessa har fått hetidsjobb.

Ytterligare ett bevis på hur galet och bakvänt nuvarande regering resonerar alltså En av de första utredningar man kastade i papperskorgen när man kom till makten, var ju den om förändringar i arbetstidslagen.

Vill man verkligen öka kvinnors möjligheter på arbetsmarknade. Att få bättre inkomster och kunna göra karriär på samma villkor som männen. Då ska man självklart lagstifta om rätt till heltidstjänst. Dessutom är det inte bara det att kvinnor ska lönearbeta mer, utan också att männen ska backa lite och istället ta sig an mer av det oavlönade arbetet. Det är därför en individualiserad föräldraförsäkring är så viktigt.

.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Lagstifta om heltid, ja, det går på jobb som omfattar heltid. En liten verksamhet kan inte heltidsanställa en städerska...det drabbade mig.... Jag stämplar nu vanligen på heltid men myglar tack vare bra chefer så att jag placera timmar jag jobbar sporadiskt på samma veckor för att kunna jobba.
I dag ska jag göra ett gästspel på en gammal arbetsplats som behöver mig, men jag kan kanske inte ta betalt....då ryker a-kassan denna vecka, och fem timmars jobb kan jag inte leva på...Jag är så jävla DUM att jag hellre jobbar och går lite back...på grund av låga boendekostnader kunde jag som helt arbetslös spara "massor" när jag inte jobbade några månader....nu försöker jag jobba när det går och det är dyrt med körning och sånt.
Ändå vill jag hellre jobba.
75- dagarsregeln i en tid som denna är så dumt att färgen flagnar
men det är tydligen bättre att vara helt arbetslös än att försöka så gott det går.
Blev det färre deltider? Kolla bara arbetsförmedlningens utbud så ska man se att deltider finns det gott om. Men vi kan inte ta dem...
Lycka till i valet.