fredag 3 maj 2013

Deklaration - på heder och samvete

När jag deklarerade häromdagen, gjorde jag det med ett enkelt SMS. Jag har ingen egendom, inga udda avdrag och inga sidoinkomster utanförr mitt kommunalrådsarvode. Skattemyndigheten hade fått uppgifter om allt som ska deklareras.
Jobbskatteavdraget var tydligt utskrivet. En summa som för mig skulle räcka till en redig utlandssemester. För undersköterskor restaurangfolk och deltidsarbetande blir den summan bra mycket mindre. För att inte tala om pensionärer och de som haft sjukpenning eller A-kassa under förra året. Och det finns de som får större jobbskatteavdrag än jag. De som tjänar mer än en heltidspolitiker gör.

ROT-avdrag är inte aktuellt för mig eftersom jag bor i hyresrätt. En chans till RUT-avdrag hade jag faktiskt men lyckades avstå det bidraget. Men det krävdes en rätt lång diskussion med städfirman som putsade mina fönster, för att få dem att sätta upp hela kostnaden på min faktura.

Den som redan är rik och gör smarta val och skatteavdrag tjänar på moderatpolitiken. Så också de största och girigaste företagen. Sänkt skatt och smarta skatteavdrag har blivit receptet för framgång och för några tar man steget lite över gränsen och bluffar och lurar systemen.

Men för den som ingen förmögenhet har och som behöver välfärden har livet alltför ofta blivit ett helveta. De giriga belönas och har lärt sig peka finger åt dom andra. ”Dom misslyckade”

Gudskelov har allt fler börjat se att samhällsutvecklingen är på väg åt fel håll. Hela mitt hjärta säger att människor i hög grad vill ha solidaritet och gemenskap och ett mänskligare samhälle.

Därför röstar vi bort Moderaterna och ojämlikheten nästa val.



Inga kommentarer: