tisdag 17 mars 2009

Påven föredrar kondomlöst

Finns det inga kvalitetskrav på påvar? Benedictus XVI är nu på resa i Afrika för att förkunna sitt budskap. Sin livsfarliga irrlära.
Aidsfrågan kan inte lösas enbart med pengar. Och distributionen av kondomer förvärrar problemet, menar han. Kan ingen säga åt den skriftlärde auktoriteten att hålla snattran om han inte kan bemöda sig om att läsa åtminstone nåt i ämnet som vilar på vetenskaplig grund?
Lösningen ligger enligt påven i "ett andligt och mänskligt uppvaknande" och "vänskap med dem som lider".
Vad andligt uppvaknande betyder är inte jag rätt person att uttolka. Men jag vet att sex är rätt vanligt och väldigt mänskligt. Och det fiffiga med kondomer är ju att de både skyddar mot smitta och oönskade graviditeter. Visst det handlar inte bara om pengar, men varje skärv som går till information, sjukvård och kondomer i södra afrika räddar liv. Och visst de som lider kan säkert behöva vänskap. Men det vore inte fel med bromsmediciner heller.

3 kommentarer:

credo sa...

Är påven mot bromsmediciner?

Anonym sa...

Marita:

Polisanmäl Påven för spridande av dödlig sjukdom.

Marita Engström sa...

Credo! Jag vet inte vad påven anser om bromsmediciner. Min formulering var bara ett sätt att ironisera över att han inte tycker det handlar om pengar. Själv anser jag att det behövs resurser till sjukvård och mediciner (Och kondomer) Fattigdom är största hindret för att stoppa spridningen av aids.