lördag 16 mars 2013

Stöveltramp på Gävles gator


I dag tågade åtta svartklädda män med grova kängor och ett par fanor genom Gävle. De parkerade sig sen på Stortorget utanför Åhléns mitt i torghandeln och bland flanerande och shoppande gävlebor i alla åldrar. Där stod de, den svenska motståndsrörelsens  män och försökte sprida flygblad med klart rasistiskt och fascistiskt budskap. Men de verkade inte lyckas så bra. Deras uppenbarelse verkade mest uppröra och skrämma människor. När jag kollade lite vilka de var fick jag klart för mig att de kom hitresta mest från Stockholm. Jag berättade att deras åsikter nog inte går hem och presenterad mig som Vänsterpartistisk kommunpolitiker och antirasist. En av killarna tyckte då att jag skulle ta reda på vad de vill istället för att angripa dem utifrån mina förutfattade meningar. En annan började högljutt att anklaga mig för folkmord på vita medan han stirrade mig i ögonen på ett par decimeters avstånd. Blicken var både ilsken och lite vädjande och rädd. Jag måste ju fatta att ”massinvandringen” hotar svenskarnas existens…

Med sorg, ilska och mest en känsla av obehag lämnar jag de unga nazisterna. Jag handlar jeansjacka och tulpaner som tröst och har fått ihop en matkasse också innan jag passerar torget på nytt med min cykel. Då finns inga spår kvar av högerextremisterna men en av torghandlarna berättar för mig om bråket och misshandeln.

Nej det här är inte okej. Unga hatiska män med vidrig människosyn och våldsbejakande demokratifientlig ideologi som taggar varandra och sprider rädsla och obehag omkring sig.

Vi som tror på alla människors lika värde, mänskliga rättigheter och ett solidariskt, mångkulturellt och demokratiskt samhälle måste gå samman och visa att vi är många. Jättemånga.

Inga raister på våra gator!

4 kommentarer:

Helena Duroj sa...

vad bra att du vågade prata med dem, marita!

Total kamp! sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Elias sa...

Jag hade också velat prata med dom men jag var inte där.

Det får inte gå till sådär. En fruktansvärd händelse. Men vad ska man göra? Hur visar vi att vi finns och hur får man bort den där paranoida rädslan som deras föreställningsvärld bygger på?

Marita Engström sa...

I morgon lördag blir det Antirasistisk manifestation på stortorget i Gävle kl 12.00. Då blir det tillfälle att visa att vi är många som står upp för alla människors lika värde.