onsdag 17 juni 2009

Mycket papper blir det

I måndags klarade vi av vårt sista kommunfullmätige innan sommaruppehållet. Ett ganska långdraget sammanträde med flera tunga beslutsärenden, bl a kommunövergripande mål och ekonomiska ramar för 2010.


Det innebär att det kommunpolitiska arbetet nu går in i en lite lugnare fas, även om jag har ett antal "småmöten" inbokade innan min semester börjar 29 juni.

I dag på förmiddagen tog jag mig därför an att röja lite bland pappershögarna i mitt belamrade och röriga arbetsrum. Förutom alla dokument och utskrifter som jag faktiskt läst och använt och burit fram och tillbaka under hela processen med budget och ramar, fanns också ett stort antal årsredovisningar bland pappershögarna. Glansiga, färgglada rapport på 100-150 sidor där apoteksbolaget, banverket, samhall, Eon, Skanska, för att nämna några, redogör för verksamhetasåret 2008.

Jag kan förstå att alla dessa statliga bolag eller privata bolag med kopplingar till kommunal verksamhet tycker det är viktigt att landets kommunalråd tar del av just deras årsberättelse. Och visst ni gör säkert ett jättebra jobb. Men sorry. Efter att ha blöjt ett antal bokslut och årsredovisningar från den egna kommunen och våra kommunal biolag och kommunförbund. Det finns varken tid eller orka att läsa mer (i den vägen). Så det mesta går faktiskt ner i tunnan för pappersåtervinning utan att ha fått min uppmärksamhet.

Samtidigt som jag slänger dessa fagra och mastiga skrifter i A4-format funderar jag over hur mycket det kostar att framställa redovisningarna och att distribuera ut dem i ett antal ex till landets alla kommuner.
Jag antar att de finns tillgängliga på verkens och bolagens hemsidor om man nu vill fördjupa sig.

Kan man inte i fortsättningen nöja sig med att mejla ut: Vår årsredovisning finns nu tillgänglig på hemsidan. Om någon önskar ett pappersexemplar går det bra att beställa.

Av kostnadsskäl och av miljöskäl. Den skogen kan vi istället använda till biobränsle, till att bygga hus eller till att promenera i och plocka svamp.

Inga kommentarer: