fredag 18 maj 2012

SD öppnar dörrar för nazister

När Svenskarnas Parti i kommunvalet 2010 fick 102 röster i Grästorp och där tog plats i kommunfullmäkte, var det första gången sedan 1940-talet som ett nazistiskt parti lyckades ta sig in i en folkvald församling i Sverige.

De allra flesta som röstat på Sverigedemokraterna har nog inga kopplingar eller sympatier åt det Nazistiska eller ens nationalistiska hållet. När man tänker efter. Men ändå kan man inte blunda för att SD.s valkampanjer och politiska retorik med svepande tal om ”massinvandring” och ”hotet mot den svenska kulturen” bottnar i en rätt unken människosyn. Och att denna retorik också göder de öppet nazistiska och rasistiska idéströmningarna.

SD för en intressant balansakt, när de vill skaffa sig en mer rumsren och demokratisk framtoning. De hoppas på så sätt få mer inflytande i de parlamentariska sammanhang de nu befinner sig. Men framför allt vill de få en bredare väljarbas och tilltala människor som oroas för arbetslöshet och försämringar i välfärden och som gärna lägger skulden för detta på för stor eller dåligt organiserad invandring.

Samtidigt finns sverigedemokrater med bakgrund i vit makt rörelsen och med klara rasistiska åsikter. De som inte lärt sig hyfsa sin retorik och dölja sina bruna idéer, får varningar och några har uteslutits efter allt för grova uttalanden .

Man kan läsa i Expo att en av dem som valts in på SD mandat, men sen hamnat på kant med partiet, nu blivit medlem av svenskarnas parti. Anders Leanders partibyte gör nu att även Mönsterås har en Nazist som folkföreträdare.

Jag vill inte tro att dessa extrema mörkerkrafter ska bita sig fast eller kunna få något inflytande i det svenska samhället. Den antirasistiska rörelsen är så mycket starkare och de människovänliga människorna så många fler.

Men vi måste vara medvetna om att nazistiska krafter finns och att Sverigedemokraterna faktiskt öppnar dörrar för dem.





5 kommentarer:

Christopher Pedersen (SvP) sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Marita Engström sa...

Har tagit bort en lång kommentar från en företrädar för SvP. Han ska inte få använda min blogg för att sprida sin rasistiska propaganda.
Dessutam har han ingen som helst aning om mina erfarenheter och livssituation och ingen rätt att uttala sig om den saken

Anonym sa...

Som aktiv i SD kan jag förstå att du upplever situationen som du ovan beskriver den.

Jag vill dock tillföra att sagde Leander lämnade SD då partistyrelsen inledde ett uteslutningsärende riktat mot honom.

SD är ett demokratiskt parti, som är öppet för alla som gillar partiets mål och program. När en tidigare okänd person ansöker om medlemsskap tillämpas öppenhet.

Själv gör jag så att jag ordnar ett möte med kandidaten för att bilda mig en uppfattning om personen ifråga.

Jag ställer raka frågor även om känsliga ting såsom kriminalitet, missbruk, skulder, tv-licencer, synen på invandrare, o s v.

I ett fall fick jag avråda en kandidat. Han borde förstå att med den bakgrund han hade, skulle han få löpa gatlopp i media.

Men ibland kommer det in fel folk. Det upptäcks inte tillräckligt tidigt.

Uteslutningar och skriftliga varningar är inget ovanligt inom SD. Strävan är att hålla rent.

Det är en svaghet i det politiska systemet att en person, som valts på ett visst program, kan svika det löftet till väljarna och helt plötsligt börja föra en politik som denne inte har väljarnas mandat för.

SD partistyrelse har uppmanat Leander att lämna politiken.

Stellan Bojerud
Fd riksdagsledamot (SD)

Anonym sa...

När jag läser det du skriver slås jag av hur rätt du har i det mesta. Du har en relativt rättvisande uppfattning om SD.

Men så kommer det: "unken människosyn". Ett begrepp som jag snavar över i nästan alla sammanhang som rör SD och som aldrig förklaras. Vad menas med unken människosyn?

Jag är gruppledare för SD i kommunfullmäktige i Sundbyberg. Lämnade (M) 1999 efter 29 år i KF. Vi har fem förtroendevalda i Sundbyberg.

Stellan Bojerud är gift med Manora Kjellin (född Pohom) från Laos. Hon har från tidigare äktenskap två barn och ett barnbarn med "invandrarbakgrund". Jag har en son som är gift och har två barn samt en utlandsadopterad dotter (Indien), som är gift med en man från Gambia och har tre barn med - ja du vet.

Hans Rudin är ensamstående efter separation från Phailin Konyai från Thailand. Han har i tidigare äktenskap med en svenska tre barn och ett barnbarn.

Ulf Landström var änkling efter Bernadet från Irak och har med henne tre barn. Gifte sig nyligen med Toy, som är kinesiska. Han har 42 år i KF och har även varit kommunalråd.

Stefan Buncic är serb och gift med en svenska och har en son.

Den femte förtroendevalda är min hustru Manora, som nämnts ovan. Hon har svenskt gymnasium på vårdlinjen och har arbetat som undersköterska men än sedan några år tolk inom sjukvård och rättsväsende (Isaan, laotiska, thailändska).

Jag påstår vid 67 års ålder att ingen i Sundbyberg tyckt att jag har någon unken människosyn och det gäller även de övriga SD-företrädarna.

Vi har inte sak mot någon invandrare, blott den av politiker och myndigheter förda migrationspolitiken.

Trevlig sommar!

Stellan

Gary Aelius sa...

Du har en väldigt fördomsfull inställning till SD. Vi sverigedemokrater är de främsta judevännerna i Svensk politik. Hur kan vi då vara nazister? Judehat är grunden för antisemitismen. För att vi vill ha en normal invandring?

Och om islam är bra, varför har inget muslimskt land välfärd och demokrati? Varför är nästan alla flyktingar muslimer?