lördag 5 april 2008

försvara hyresrätten!


1981 skaffade jag mig min första egna lägenhet, en etta med kokskåp som jag hyrde av Kopparstaden i Falun. Och på den vägen är det. Jag har bytt bostadsort flera gånger sen dess. Men oavsett om det varit studier eller jobb som styrt mina flyttvägar, har jag alltid hyrt min bostad.


De kommunala allmännyttiga bostadsbolagen behövs för att medborgarna ska kunna erbjudas bra boende till skäliga priser. Men det finns krafter i samhället som tycker det är fånigt att se bostaden som en rättighet och en trygghet som samhället ska ha nåt ansvar för. Dessa krafter vill att bostäder ska vara handelsvaror som vilka som helst på en marknad.

Att allmännyttan och hyresrätten är hotad märker vi redan på flera sätt. Borgerligt styrda kommuner har valt att sälja ut kommunala bostadsbolag till privata fastighetskapitalister. Den nya regeringen har ändrat lagstiftningen så att det är mycket enklare att omvandla hyreslägenheter till bostadsrätter.

EU har också börjat lägga sig i svensk bostadspolitik, allmännyttans roll, och vårt hyressystem. I och för sig lite vagt och motvilligt. Bakgrunden är att Fastighetsägarna för flera år sedan väckte klagomål i EU-kommissionen. Man menar där att kommunala bostadsföretag subventioneras och får statsstöd på ett sätt som snedvrider konkurrensen och därmed strider mot EG-rätten.

Förra regeringen tillsatte en statlig utredning “Allmännyttans villkor och förutsättningar”. I höstas fick utredningen tilläggsdirektiv av finansmarknadsminister Mats Odell som förändrat inriktningen i utredningen påtagligt.Förslaget i sin helhet kommer att presenteras 18 april. Långtgående förändringar kommer då att föreslås. Till exempel vill man tvinga kommunala bostadsbolag att drivas med vinstintresse och affärsnytta i fokus på samma sätt som privata bolag. Utredningen innehåller också förslag som kommer att slå sönder bruksvärdessystemet. Attraktiviteten och efterfrågan ska styra hyressättningen.Trots att fler borgerliga partier före valet sagt sig vara emot marknadshyror, är det just det man nu i rask takt är på väg att införa. Även om man kanske väljer att kalla det något annat.


I dag den 5 april har Hyresgästföreningen manifesterat runt om i landet för att uppmärksamma vad som håller på att hända i bostadspolitiken. Jag stödjer självklart Hyresgästföreningens krav:

Behåll hyrestaket, nej till marknadshyror!

Bygg fler hyreslägenheter !

Ta bort straffskatter på hyreslägenheterna!

Stoppa utförsäljningen av kommunala bostadsföretag!

Boende och bostäder är ett alltför viktigt välfärdsområde, för att det skall lämnas över till marknadskrafterna. Kommunen måste ha kvar sin möjligheten att driva bostadspolitik för samhällsnyttans och medborgarnas skull. För mig och vänsterpartiet är det självklart att bostad ska ses som en social och mänsklig rättighet.

Inga kommentarer: