torsdag 11 mars 2010

Jaffa och Östra Jerusalem

Jag blev utan grapefrukt i går när jag gjorde mina matinköp. Trots att jag som kund framfört mina önskemål, fortsätter den lilla ICA-butiken att ta hem citrusfrukter som producerats av Israel.

Det är via hamnen i Jaffa som mycket frukt från Israel skeppas ut. En hel del odlat på ockuperad mark. Den gamla staden vid medelhavskusten är numera mer eller mindre sammanväxt med Tel Aviv
Enligt FN.s delningsplan 1947 skulle Jaffa förbli en arabisk enklav. Men under kriget efter Israels självständighetsförklaring intogs staden av israeliska trupper och stora delar av den arabiska befolkningen drevs på flykt.

USA:s vicepresident Biden är på besök i Jerusalem. För att föra fredsarbetet framåt antyds det. Men mycket för att markera enighet med Israel i sin kamp mot ärkefienden Iran. Biden och Netanyahu hade gemensam presskonferens där det deklarerades att. ” – Framsteg sker i Mellanöstern när alla förstår att USA och Israel är som sammanväxta”
I samma veva i tisdags godkänner alltså den ultraortodoxe israeliske inrikesministern Eli Yishais 1 600 nya bosättningar i östra Jerusalem. På ockuperad mark. Det blir bostäder för ultraortodoxa judiska israeler i områden där det nu bor araber.

Till och med USA blev provocerad och har fördomt beslutet som är totalt mot alla internationella lagar.


Nu får det vara nog. FN, EU och Sveriges regering måste fördöma Israels bosättningspolitik och apartheidfasoner och kräva att man dra sig tillbaks från ockuperade områden.



Och jag tänker definitivt fortsätta vägra äta grapefrukt och apelsiner märkta med Jaffa.

1 kommentar:

Berg sa...

Hej Marita!
Läste dina synpunkter om ICA afären Jag gör samma sak fast tvärtom Söker efter produkter odlade i Israel Främst då citrusfrukter. Alla sådana är inte odlade på sk ockuperd mark. Odlingarna ger arbete och avtalsmässiga löner åt tiotusentals människor varav en sor del tillhör gruppen araber/muslimer boende på Västbanken.
Jag ser det som en obegriplig markering att vägra fruktköp producerad i en demokrati Alltför många varor vi köper kommer från länder där demokrati saaknas eller där kvinnor är handelsvaror. Att köpa dalsar från Saudi ja hur kan man göra det utifrån en medeltida kvinnosyn och ett fascistiskt kungamaktssystem. Kinas behandling av oliktänkande är välkänt. Nu senast en liten markering för den svenske bokförläggaren som man satt i fängelse. Kina ockuperade Tibet. Trots det hör man sällan någon vägra åka Vovo eller köpa delar till sin telefon eller dator. Inte heller vägrar många köpa de datorer som i kärnkonstruktionen har de allra viktigaste delarna från Israel., Volvo och kläder ägs av kinesiska maktbaser långt från parlamentarism och frihet
Eller är det alltför symboliskt enkelt att vägra köpa aplesiner som odlas av män och kvinnor oaktat deras religion i förhållande till att bojkotta produkter från Turkiet?
Israels förre premiärminister har sutttit i fängelse för korruption. Nuvarande står under polis och åklagares granskning för motsvarande brott. Det är en demokratisk rätts stat.
Abbas månadslön är 1 miljon dollar. Obamas var 0,4. Abbas har en personlig förmögenhet på dryga miljard kronor. De välknda Hamasledarna i Gaza har förmögenheter på 1-2 miljarder vardera. Arafat var den 6 rikaste ledaren i världen och hans änka uppbär en "pension" få kapitalister erhåller.
Vem har gett dem dessa resusrer. Ja Abbas eller Hamas granskas inte för korruption av de egna myndigheterna.
Visst finns det elände i Israel. Menom vi slutar åka Volvo, slutar köpa kläder som produceras av barnarbetare, skor från världens fattigaste till rekordlåga löner...osv listan kan göras lång...
ja då blir din lilla bojkott logisk.
Men jag stöder demokratin och de arbetare som för justa löner i Israel. Så jag köper Jaffa med glädje och bekymrar mig inte för om min dator har en Intel processor eller vem som utvecklat mina hjärtmediciner och är tacksam till att Israels forskare i Tel aviv är världen mest kunniga för att rena och skapa färskvatten för människor vars hälsa hotas avrovdrift.
Men där kanske vi tycker olika