tisdag 31 augusti 2010

Välfärden före skattesänkningar

I dag presenterade Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet sin gemensamma regeringsplattform. Ett dokument som tydligt prioriterar välfärden före skattesänkningar. Genast går Reinfeldt och Borg ut och kritiserar eller sågar plattformen. Som Aftonbladet skriver i rubriken på webbartikeln.

Valet handlar om 4,4 miljoner löntagare dundrar stadsministern och anklagar rödgröna för skattehöjningar.

Jag har inte gjort något av testen som ska visa vilket blocks skattepolitik som man tjänar mest på. Det behövs inte. Som kommunalråd med 49 000:- i månaden är jag en klar vinnare på alliansens politik. Ekonomiskt. Går jag tillbaks till mitt jobb som landstingskurator får jag också mindre i skatt, men tjänar betydligt mindre. Med en borgerlig valseger innebär det dock sämre arbetsförhållande och mindre möjlighet att göra ett bra jobb. Högerns politik innebär fortsatta nedskärningar i vården.

Men viktigast av allt. Även om man som löntagare får löften om sänkt skatt och bättre köpkraft. Det bekostas av urholkade försäkringssystem, sämre trygghet på jobbet och ett ojämlikt och hårt samhälle.

Sveriges 4,4 miljoner löntagare är inte de egoister Reinfeldt & co tycks tro. Jobb, välfärd och värdigt liv för arbetslösa och sjuka väger väldigt, väldigt tungt för oss som just nu äe lyckligt lottade löntagare.

För alla som vill se ett jämlikt och solidariskt samhälle, för oss som förskräcks av växande klyftor och vill se ett Sverige som håller ihop och en politisk ledning som tar ansvar och fördelar. För oss är valet enkelt den 19 september.

Inga kommentarer: