lördag 3 januari 2009

En färgstark 50-åring


Hanna Löfqvist - och Ali Esbati - har en del intressant att säga om Kuba. Se blogginlägget och det som finns länkat. Jag kan varmt rekommendera den bok Hanna tipsar om. Till den som vill höra flera röster om ett mångfasseterat land.

V�nster: En p�g�ende revolution



Jag har själv besökt Kuba en gång, vintern 2001-2002. Det var en av mina mest intressanta reseupplevelser. Nu sitter jag hemma i lägenheten i Gävle, med min gipsade fot och drömmer om att strosa runt i Havanna. Det skulle onekligen ha varit läckert att ha varit med där i torsdags på revulutionsdagen och 50-årsjubiléet.

Att återvända till Kuba står definitivt väldigt högt på min lista över saker att göra innan jag dör.

För mig väcktes intresset för Kuba delvis genom musiken. Efter att ha lyssnat till Compay Segundo i Falun (Folkmusikfestivalen), Silvio Rodríguez i Buenos Aires och Omara Pourtondo i Gävle konserthus, kändes det rätt självklart att resa till landet som skapat dessa världsmusiker.


http://www.youtube.com/watch?v=bJ4NOXz3gjA






Inga kommentarer: