tisdag 25 november 2008

Pryda spårvagnsresenärer?


I förra veckan öppnade ungdomsmottagningarna en ny hemsida http://www.umo.se/ . För att få ungdomar att hitta till sajten, men även för att uppmuntra till kondomanvändning och säkert sex bland ungdomar drar man nu igång en affischkampanj i Stckholm, Göteborg och Malmö. Men i Göteborg når man bara ut till hälften. Västtrafik har nämligen valt att stoppa den affisch som har texten “Vill du se oss sätta på en kondom” och har en bild på två glada, men väldigt påklädda killar.
- "Vi tror att resenärerna skulle uppleva den som stötande", säger Västtrafiks presschef Kristian Ördell.
Den andra affischen med en tjej och texten ”Vill du se mig göra nåt jag tycker om?” är däremot okej att sätta upp i bussar och spårvagnar.
Men hallå! Vi lever faktiskt på 2000-talet! Exakt vad är det som man tror spårvagnsresenärerna ska ta anstöt av? Och med tanke på all annan skit man kan se i form av reklam i det offentliga rummet och på kollektivtrafikens fordon. När det gäller kommersiell reklam får det vara tämligen naket och sexistiskt och fördomsfullt, utan att man sätter stopp av hänsyn till resenärerna. Varför i herrans namn stoppar man då denna affisch? Där en samhällsnyttig och offentligt driven verksamhet vill komma ut med sitt budskap till ungdomar.

Vi har tagit del av larmrapporter om klamydia, aids och tonårsgraviditeter. Umo.se är en superbra satsning. Ungdomsmottagningar runt om i landet gör ett jätteviktigt jobb för att minska spridningen av könssjukdomar bland unga, förmedla kunskap om sex och relationer och stödja ungdomar. Självklart skall ska Umo.se få all hjälp att nå ut med sin informationskampanj.

Det är helt obegripligt att Västtrafik beter sig på det här sättet. Fy skäms! Tänk om!

Inga kommentarer: