torsdag 23 oktober 2008

Kampen mot sexistisk reklam

I början av förra månaden tog EU-parlamentet ställning för att EU:s institutioner och medlemsländer bör agera mot sexistisk reklam. Då antogs betänkandet “om hur marknadsföring och reklam påverkar jämställdheten mellan kvinnor och män”
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A6-2008-0199&language=SV&mode=XML

Det är Vänsterpartisten Eva-Britt Svensson som tagit initiativ till rapporten som låg till grund för betänkandet. Ett bra initiativ och det är jätteroligt att betänkandet fick tillräckligt stöd i parlamentet. Något av ett genombrott på området. Nu gäller det ju att driva på så att det genomförs på nationell nivå i medlemsstaterna. Lagstiftning, handlingsplaner, utbildning och allt som krävs.

Det har ju vari trögt i frågan i Sverige. Diskussioner om lagstiftning mot kränkande och könsdiskriminerande reklam har förts ända sedan 70-talet. Vänsterpartiet och olika kvinnoorganisationer har varit pådrivande. I januari i år presenterades en mycket bra utredning med förslag till förändringar i lagstiftningen som skulle innebära förbud mot diskriminering i reklam. Ungefär som man har i andra nordiska länder. Men regeringen och Nyamko Saboni gjorde tummen ner och riksdagen fick aldrig möjlighet att ta ställning till de förslag som fanns i den utredning förra regeringen tillsatt.

Det som var intressant i EU:s behandling av Eva.Britt Svenssons rapport var att andra svenska EU-parlamentariker och även borgare i Bryssel ställde sig bakom betänkandet. Bland annat lär Charlotte Cederschiöld (m) ha uttalat sig skarpt mot sexistisk reklam.

Menar Cederschiöld något med det hon sa, kommer hon naturligtvis att ta ett snack med Sveriges regering. Be dem fiska upp den av Orback tillsatta utredningen. Och kräva att de driver igenom en lagstiftning som sätter stopp för könsdiskriminerande, kränkande och sexistisk reklam.

Inga kommentarer: