onsdag 1 april 2009

Fler friska fötter - nu sparkar vi regeringen

Efter en lång sjukskrivning är jag nu på väg tillbaks till jobb och kommunpolitik.. Jobbar 25% från och med denna vecka. Tar mig fortfarande fram i rullstol och orsakar säkert ett och annat skavsår i dörrkarmarnas målarfärg i Gävles gamla anrika och stiliga stadshus. Jag har i alla fall hunnit testa tillgängligheten både här och där.

Men nu är jag på väg mot en annan tillvaro. Äntligen. Jag har nämligen fått läkarens tillstånd att sätta ner foten. Den opererade och rekonstruerade gamla fossingen. Det innebär en period av träning och slit. Förhoppningsvis är jag på fötter igen till EU-valrörelsen.

I kommunpolitiken går vi in i en tuff process kring mål och ramar inför nästa år. Gävle kommun har haft några bra år, men nu sviktar skatteintäkterna betänkligt. Liksom för alla kommuner och landsting. Nya konjunkturprognoser och finansminister Borgs utsagor om framtiden blir ett nytt dåligt omen. Hans ord om att ”…vi måste vara försiktiga, noggranna, konservativa, ansvarstagande.” är väl ett tydligt budskap till kommunsektorn. Vänta er inga nya friska pengar från staten i vårbudgeten.

Kapitalismens kris - den kris som orsakats av glassiga giriga kapitalister och finansnissar i kombination med politiker som tror mer på marknadskrafter än på politik - blev världens och samhällets kris.
Här hemma lägger regeringen händerna på ryggen och ser passivt på när krisen genomför den politik man själv vill. Men inte vågar prata högt om. Att krympa välfärden och öka klyftorna.

Finanskris och lågkonjunktur är illa nog. Men att det skulle sammanfalla med borgerligt styre av vårt land - det är bara för mycket.

Inga kommentarer: